MONTSE ESCUTIA
Responsable de formació de l’associació Vida Sana
En l’actual situació de crisis, quan molts dels petits comerços es veuen abocats al tancament, es necessita promocionar i donar suport a les iniciatives comercials més properes. Aquest sector pot afrontar millor aquesta crisi donant resposta a les necessitats i tendències actuals amb un consumidor més sensible i receptiu amb els problemes ambientals.
L’Associació Vida Sana, promotora de la fira BioCultura i Rezero i impulsors de la iniciativa Comerç Verd, sumen esforços per tal d’afavorir el consum responsable i de proximitat en aquest districte de Sants-Montjuïc. El projecte, que es va iniciar al novembre del 2020, està cofinançat pel programa Impulsem el que fas organitzat per l’Ajuntament de Barcelona.
L’objectiu principal del projecte és promocionar el comerç de proximitat de béns sostenibles. La iniciativa Comerç Verd ja ha estat desenvolupada a altres barris de Barcelona i poblacions de Catalunya. Ara s’ha portat a terme als barris de Sants, Hostafrancs i Poble-sec, on es concentra la major part del comerç del districte. En total s’han identificat 44 comerços que compleixen un o més dels següents requisits:
– Venda a granel.
– Venda de productes de proximitat o de comerç just (entenent per proximitat els productes produïts a Catalunya i de comerç just els que tinguin el certificat de Fair Trade).
– Venda de productes ecològics que tinguin certificació com alimentació, cosmètica, textil, productes de neteja, etc.
– Venda de productes reutilitzables o envasos retornables que facilitin la reducció de residus d’un sol ús i l’estalvi energètic i d’aigua.

Fira BioCultura
Per acostar els consumidors i consumidores al consum conscient, tothom empadronat al districte està convidat a visitar la fira BioCultura, la fira del consum responsable i les alternatives que fa 26 anys que s’organitza al Palau Sant Jordi i que aquest any se celebra del 8 a l’11 de juliol. Sempre ha estat un gran esdeveniment de la ciutat que ha acollit a públic d’orígens molt diversos, però mai s’havia centrat en els habitants del districte que l’acull. Amb aquest projecte es vol aprofitar la repercussió de la fira per donar suport al comerç de proximitat del barri que té una oferta comercial sostenible.
La crisi actual ha servit per a posar de manifest la importància i el paper que juga el comerç de proximitat, però cal que un cop s’arribi a la “nova normalitat” les consumidores i els consumidors coneguin quines opcions tenen al costat de casa. Si es vol que la sortida de la crisi sigui també amb justícia social i ambiental cal que es donin eines a les persones per a incorporar a les seves vides formes de consum més sostenibles. Amb aquest projecte l’Associació Vida Sana i Rezero volen afavorir el desenvolupament i la consolidació d’un teixit comercial adaptat a les necessitats del futur.