Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.

La Revista            Qui som            Contacte

28 Jun, Tuesday
0° Călărași
convivencia-tecnologia-3

Convivència tecnològica en família

Visualitzacions 1.12Kırşehir

SONIA ONÍS ARGÜELLES

Cada vegada es pren més consciència que l’ús excessiu de pantalles afecta de manera creixent el conjunt de la població i de manera especial els nens i adolescents. El repte és encara més destacat des del confinament i les restriccions de socialització i oci derivades de la Covid-19. Per a moltes famílies, l’abús dels dispositius tecnològics, les xarxes socials i els videojocs és motiu de preocupació i conflicte.

Per acompanyar d’una manera més eficaç els menors, els adults no hem de demonitzar les noves tecnologies ni donar-los l’esquena, sinó adquirir una actitud proactiva a l’hora de conèixer quines tecnologies existeixen, quines oportunitats i beneficis poden oferir als nens i adolescents, i conèixer-ne també els possibles riscos i perills que poden comportar.

Com podem acompanyar els nens i adolescents en aquest camí digital que tots vivim? Enfront d’alguns titulars virals en mitjans de comunicació que indueixen al pànic, necessitem millor informació. Tots estem aprenent en una societat cada vegada més connectada i alguns suggeriments poden ajudar-nos a tenir una vida digital familiar més humana, responsable i sana.

convivencia-tecnologia-3
Donar un bon exemple digital

Els nens aprenen per imitació, especialment en edats primerenques. El que fem els adults té molta més força que les nostres paraules. Els nens no fan el que els diem, fan el que veuen. Si veuen que els adults no aixequen la vista dels seus dispositius, poc servirà dir als fills que passin menys hores davant de les pantalles. En canvi, si veuen uns bons hàbits digitals i, a més, facilitem temps d’oci de qualitat a l’aire lliure alternatiu a la pantalla, serà més senzill que copiïn aquest model. Conrear uns bons hàbits digitals i moments de qualitat sense pantalles és el millor exemple que podem oferir-los. Som els seus models de referència, els seus principals influencers, i la gestió correcta del mòbil i les tecnologies comença per un mateix.

Saber com funcionen les noves tecnologies

No fa falta convertir-se en expert digital o ser informàtic per estar informat sobre món digital i família. Afortunadament, cada vegada s’escriu més sobre el tema i disposem de més recursos per gestionar millor la nostra vida digital i la dels nostres fills.

Algunes webs útils: www.pantallasamigas.com, www.fundacionaprenderamirar.org, www.contraste.info, www.iwomanish.com, www.educaciondigitalparafamilias.com.

Llibres interessants: Generación like. Guía práctica para madres y padres en la era multipantalla, de Javier López Menacho; Educar en la realidad i Educar en el asombro, de Catherine L’Écuyer; Ser padres en la era digital, de María Zabala.

Fomentar una comunicació oberta amb els nostres fills

Catherine L’Écuyer, experta en educació, assegura que la millor preparació per al món en línia és el món offline; és a dir, la millor preparació per utilitzar les noves tecnologies té lloc en la realitat. Crear espais de conversa i diàleg, escoltar, és la millor manera d’acompanyar els nostres fills. Al cap i a l’últim, s’ha d’aplicar a les pantalles i els entorns digitals les mateixes pautes de criança i sentit comú que apliquem en els entorns reals. Conversar i parlar molt a casa és la clau també per a la tecnologia. Parlar dels seus riscos i beneficis fomenta l’esperit crític dels nostres fills, i fa que tinguin més recursos per ser responsables i autònoms. L’ús de les pantalles pot aprofitar-se per inculcar equilibri, moderació, autocontrol, respecte per un mateix i els altres, consciència de l’atenció i del temps útil.

Compartir moments de vida tecnològica en família

Ser davant d’una pantalla no ha de ser una activitat solitària. La tecnologia pot convertir-se en un element més de convivència familiar si gaudim d’algunes estones de pantalles compartides. Buscar receptes de cuina, elaborar un àlbum digital, dissenyar targetes de felicitació, buscar plans per a les pròximes vacances, per al cap de setmana… Les opcions són infinites i permeten que la tecnologia aporti creativitat a la nostra convivència en comptes de ser un motiu d’aïllament. D’aquesta manera, s’afegeix valor al temps de pantalla inculcant una vida digital útil i creativa de forma compartida.

Limitar l’ús de tecnologia en els més petits

Segons els experts, abans dels dos anys, el consum mediàtic hauria de ser molt limitat i només quan un adult és present i veient el contingut junts, parlant i ensenyant. Per exemple, parlar amb la família per videoxat juntament amb els pares. Entre els dos i els cinc anys, l’ús de pantalles hauria de limitar-se a només una hora al dia de programació d’alta qualitat. És interessant observar com sovint utilitzem la tecnologia com a xumet emocional. Si el nen o la nena s’altera o no vol menjar, sovint l’endollem a una pantalla per calmar-lo. Necessitem trobar altres estratègies per ensenyar als nens a identificar i canalitzar les seves emocions, les pantalles no són la solució.

convivencia-tecnologia-3
Evitar la prohibició

Prohibir l’accés a internet pot ser totalment contraproduent, especialment en el cas dels adolescents. Exigir zero pantalles és irreal i ineficaç. Fixar límits és important, però sempre en un marc realista. El que més importa és quines activitats fan davant d’una pantalla, si els continguts són adaptats a la seva edat i quines alternatives els ofereixes ensenyant un ús responsable. L’accés a les noves tecnologies ha de ser gradual i adaptat a la seva edat. Existeixen nombroses eines, com els sistemes de control parental, que ajuden a filtrar els continguts i fixar límits de temps, però el seu abast sol ser limitat. Amb els adolescents és més interessant arribar a pactes, negociar amb ells, més que sotmetre’ls a una vigilància estricta o prohibir.

Construir junts unes “normes digitals”

És útil pensar en família quina pot funcionar millor i implicar els fills en el procés de definir una espècie de contracte familiar per a l’ús d’internet. Pots crear unes normes digitals pròpies per a la teva família, un pla de consum digital, adaptat als teus valors, delimitant els temps i llocs d’ús de les pantalles, els continguts o els moments de desconnexió. Si l’enfocament és positiu, flexible i creatiu, és més probable que la teva família mostri disposició per adoptar aquest pla de vida digital en comú.

Crear zones lliures de tecnologia

La recomanació és mantenir lliures de pantalles els àpats en família i altres reunions socials, així com les habitacions dels nens. Recarregar els dispositius durant la nit fora de les habitacions ajuda els nens i els joves a evitar la temptació d’usar-los quan han d’estar dormint. Apagar la televisió més sovint també pot ser una bona opció. Aquests canvis fomenten el temps en família, hàbits alimentaris més saludables i millor qualitat del son.

No jutjar-se i acceptar el repte digital

És important que els pares no es culpabilitzin ni es jutgin com a “mals pares” si no aconsegueixen un ideal de convivència digital en família. El vertiginós ritme de desenvolupament de les noves tecnologies és un repte per a tota la societat i tots tractem d’“educar-nos” per a una societat digital més humana i ètica. És un fenomen relativament nou i cada vegada es descobriran millors eines i pràctiques, també per a les famílies.

You don't have permission to register
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×