JESSICA I RICARD
Una recepta per arròs de muntanya per a quatre persones.

Ingredients:
– mitja ceba gran o una mitjana
– un pebrot verd
– 4 carxofes
– fonoll
– un carbassó petit
– julivert, llimona, alls, sal, oli oliva verge extra
– un litre de brou vegetal o suau de pollastre (si són ecològics millor) o aigua
– arròs bomba (4 tasses de cafè sol)
– 2 tomàquets de penjar
– aprox. 300 gr. de bolets de temporada variats
– 2 botifarres de pagès o una costella de porc o 6 salsitxes o aletes de pollastre (al gust de cadascú)
– formatge de cabra
– un xic de pebrot vermell escalivat
– un raig de vi ranci (si en teniu)
Podeu trobar els ingredients a qualsevol botiga de barri, mercat o supermercat. L’elaboració no té gaire dificultat, és més entretingut d’elaborar la preparació de tots els ingredients que no pas la cocció, i el cost és relativament econòmic, tot plegat no més de 20 €.

Elaboració:
Sofregiu, en una paellera, la proteïna (la que escollim al gust —en aquest cas hem escollit un parell de botifarres de pagès que prèviament hem tallat), quan estiguin ben sofregides les retirem i sofregiu a foc viu els bolets a la mateixa paellera (que prèviament haureu rentat i assecat bé amb paper absorbent per retirar la humitat que puguin tenir, en aquest cas hi hem posat camagrocs i trompetes de la mort), un cop ben sofregits, retireu-los, i tot seguit, afegiu un raig d’oli a la mateixa paellera i salteu les carxofes tallades en quarts (prèviament netegeu-les bé, només n’aprofitareu els cors amb les tiges, tingueu-los en aigua amb julivert i llimona perquè no s’oxidin). Un cop estiguin sofregides, retireu-les i reserveu-les.
Afegiu, a la mateixa paellera, un raig d’oli d’oliva i salteu-hi un all tallat ben petit, quan estigui daurat afegiu-hi la ceba picada ben petita i un polsim de sal perquè sui bé. Un cop la veieu rossa, afegiu-hi els daus petits de pebrot verd i carbassó i un xic de fonoll. Quan estigui tot ben rostit, afegiu-hi un rajolí de vi ranci per aixecar tots els sucres, i un cop redueixi l’alcohol afegiu-hi els dos tomàquets ratllats i deixeu que es sofregeixi bé amb un polsim de sal i sucre.
Quan estigui llest tot el sofregit, afegiu-hi la botifarra, els bolets i les carxofes i l’arròs, doneu-li unes voltes i tot seguit afegiu-hi el brou o l’aigua ben calenta (amb brou sempre és millor, és clar, reserveu-ne una mica per afegir-lo més endavant per si en cal) i deixeu-ho a foc viu durant uns 10-12 minuts. Després, enforneu-ho a foc alt (a dalt i baix) durant uns 8 minuts, aneu verificant el punt de l’arròs i si veieu que pot faltar brou durant la cocció afegiu-hi més del que tenim reservat.
Per rematar, un cop portem la paellera a la taula, hi afegim un xic de formatge de cabra i un xic de pebrot vermell que tenim escalivat, que tot plegat li donarà un toc final exquisit.
Si sou vegans o vegetarians, podeu no posar la proteïna animal i podeu substituir-la per alguna altre verdura de temporada, i fer servir brou vegetal en lloc de brou de pollastre.
I bon profit!