Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.

La Revista            Qui som           Publicitat           Contacte

Obert per vacances

Visualitzacions 1.9Kırşehir

REDACCIÓ LA POSITIVA

L’exposició Obert per vacances del Museu d’Història de Catalunya i comissariada per Sergi Freixes, que es pot visitar fins a l’1 d’octubre del 2023, ens convida a fer un tour per la història del turisme a Catalunya, des dels orígens a finals del segle XIX, fins a arribar al turisme de masses iniciat als anys 60 del segle XX. Una mostra que vol promoure la reflexió crítica sobre la sostenibilitat del model turístic actual i les seves possibles alternatives. 

Temps d’escudellòmetres i de prendre aigües (finals del segle XIX-1930)

El fenomen turístic a Catalunya sorgeix durant la segona meitat del segle XIX i les primeres dècades del segle XX. El procés d’industrialització, el creixement de les ciutats i la consolidació de la burgesia van fer aparèixer al nostre país les colònies d’estiuejants, el termalisme, les tendències higienistes i l’excursionisme, i van propiciar el naixement d’entitats com el Centre Excursionista de Catalunya. Aquests fets van influir en la modernització del transport i l’hostalatge, i en l’aparició de societats i sindicats per atraure forasters. 

Turisme i salut 

El desenvolupament industrial va derivar en l’augment de malalties el tractament de les quals mitjançant aigües mineromedicinals va propiciar les primeres colònies d’estiuejants que van sorgir entorn de les localitats amb aigües “miraculoses” i les viles costaneres per prendre banys de mar. L’augment de la demanda va fer que els balnearis ampliessin l’oferta turística i esdevinguessin centres de salut i d’oci per a l’activitat social de les classes benestants.

L’atracció de forasters 

El turisme era sinònim d’obertura i d’elitisme. De fet, només les classes benestants es podien permetre el luxe de viatjar per plaer. Barcelona va ser una de les primeres ciutats de la Península a crear una estructura dedicada a l’atracció de visitants. 

Vacances obreres i ciutats jardí (1931-1939) 

Amb l’arribada de la Segona República s’obre un nou paradigma per al turisme català. El govern republicà de l’Estat aprova la llei que donava dret a vacances pagades a totes les persones assalariades, un dret social reivindicat feia temps pels moviments obrers. Aquest fet donarà peu al futur desenvolupament del fenomen del turisme de masses. 

Les vacances de la nova classe “treballadora” (1940-1960)

La guerra deixa un país devastat i amb les principals infraestructures malmeses. En un context de repressió, crisi econòmica i aïllament internacional, el nou règim aprofita el potencial del turisme per mostrar una bona imatge i rebre reconeixement internacional amb iniciatives com Visitad las rutas de guerra en España

“Benvingut” turisme de masses (1960-1975)

El final de l’autarquia, el 1959, seguit d’un període de més obertura internacional, desencadena un cert interès del turista estranger per visitar el territori català atret pels preus baixos, el paisatge i el clima. El país comença a acollir els primers visitants procedents d’Europa. Amb l’entrada del turisme estranger penetraran en el país la modernitat i noves maneres de veure el món.

Barcelona més que mai i la marca Catalunya 

A partir de la segona meitat dels anys vuitanta, i coincidint amb l’entrada d’Espanya a la Comunitat Econòmica Europea, i amb la preparació dels Jocs Olímpics de Barcelona celebrats el 1992, es posa fi al període de crisi econòmica. En aquest període s’inicia la gestió turística per part de la Generalitat amb l’exploració d’una nova etapa que busca reforçar el vincle entre el país i els visitants, mentre es consolida la maduresa del tradicional model turístic de masses.

Del turisme ‘low-cost’ a la turistificació (2000-actualitat)

Ben entrat el nou segle la irrupció de les noves formes de transport va propiciar un nou boom turístic: els vols low-cost, l’auge dels viatges en creuer o el desenvolupament del tren d’alta velocitat van donar la possibilitat de viatjar durant tot l’any a preus “assequibles”,  cosa que va obrir la porta a un turisme desestacionalitzat i a l’abast de tots els públics.

Catalunya és casa teva vs. “Tourist, go home”

El sector turístic mou grans fortunes a Catalunya, i moltes empreses i negocis en depenen. A més, genera llocs de feina en sectors com la logística, l’alimentació la construcció. L’excessiva dependència que el país té del turisme com a font econòmica ha donat lloc a situacions insostenibles i moviments com la turismofòbia o l’antituristització.

En definitiva, tot mostra que estem a les portes de la consolidació d’una nova etapa de l’activitat en què serà clau generar noves fórmules turístiques més sostenibles. La indústria turística haurà d’entendre la importància de la gestió emocional del resident i del turista; desenvolupar noves maneres de comunicar, adaptar-se als nous gustos i valors socials, i mantenir-se al dia pel que fa a innovació sense perdre les arrels i els costums del territori. Diferents escenaris de futur s’obren en els pròxims anys. 

You don't have permission to register
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×